Les consecuencies que para les cuenques tien el cayente del sector mineru ya industrial y l'avieyamientu de la población ye como'l cuentu de nunca acabar. Ente elles ta, como s'escribió n'otres ocasiones, el desempléu y la perda d'habitantes nestos territorios, pero esta postrera deriva, de la mesma, n'otra consecuencia que supon un rompedoriu de cabeza y en munches ocasiones xuna carga económica pa los conceyos, sobremanera, pa los más industrializaos del Nalón y del Caudal: el tener que xixilar y actuar sobro viviendes que quedaron abandonaes y que'l so estáu ruinosu rique la intervención de l'alministración local pa evitar que puedan suponer un riesgu pa la ciudadanía. Por ello, consistorios como'l de Llangréu, Mieres, Samartín del Rei Aurelio o Ayer ver na obligación cada añu d'habilitar partíes económiques pa baltar inmuebles actuando de forma subsidiaria cuando ye imposible alcontrar a los sos propietarios, por tanto, non siempres ye fácil pa estos conceyos recuperar los más de 300.000 euros que cada añu destinen a actuar sobro edificaciones n'estáu de ruina.
Asina, les contornes mineres tán «pagando» na actualidá'l ser fai xunas décades territorio xeneradores d'empléu, non solo pa les families autóctones, sinón tamién pa toes aquelles families que llegaben d'otres comunidaes autónomes en busca d'una oportunidá. Aquella crecedera poblacional traxo un «boom» de construcciones nos conceyos con pozos mineros ya industria, colo que les zones más urbanes crecieron y les fasteres de los montes de la redolada de los llugares de trabayu enllenar de viviendes unifamiliares. Pero la crisis d'esos sectores y la fallida reindustrialización provocaron que sían agora los mozos de les cuenques los que se vaigan, abasnando n'ocasiones a los sos proxenitores, y dexando la pirámide poblacional de les cuenques invertida. Eso, y que les persones mayores que se queden non siempres pueden permanecer nes sos cases, trai a que miles d'aquelles viviendes que se llevantaron en tiempos emerxentes quedárense abandonaes y anguaño tean n'estáu ruinosu. Ye ende cuando surde'l problema pa los conceyos, que se ven na obligación d'actuar.
El Consistoriu de Llangréu ye unu de los que más dineru destina pa encarar valtamientos de viviendes en mala traza que suponen un riesgu. Según esplicó l'alcalde, Jesús Sánchez, tolos años habilítase xuna partida cercana a los 150.000 euros pa ello, una y bones el mesmu almite que «la perda de población deriva nunos problemes urbanísticos graves, nes zones urbanes y, sobremanera, nos pueblos». Tal ye asina, qu'esti conceyu estudia la creación d'un departamentu que dependería de la área de medioambiente pa entainar los espedientes que se abrir cuando eses viviendes xeneren problemes de seguridá. «Son espedientes llargos y aburribles cuando los herederos nun se faen cargu o, en munchos casos, nun quieren o nun son conocedores del heriedu», comenta'l rexidor, que concreta que cada añu báltase xuna trentena d'edificios nel conceyu y que non siempres se puede pasar esi costu a la propiedá. Ye por ello, que Jesús Sánchez plantega al Principáu qu'habría que buscar fórmules pa faer frente a esta situación y ver de qué manera se podría faer un apunte nel rexistru catastral por que cuando los propietarios apaezan cubran el costu del valtamientu «y que nun-yos sala de baldre l'actuación».Nel casu de Mieres, el Conceyu vien destinando cada añu alredor de 100.000 euros p'actuar en viviendes que yá tienen un espediente de declaración de ruina. Según apunten fontes municipales, nos últimos años, arriendes de la crisis de la construcción, tamién se tuvo que destinar dineru a la retirada de grúes instalaes en parceles nes que se diben a llevantar nuevos edificios y que cola quiebra de les empreses constructores quedaron abandonaes suponiendo un riesgu col pasu del tiempu un riesgu pa la ciudadanía. Sicasí, nel conceyu mierense son munches les zones que tienen un ampliu númberu de cases abandonaes. Fai apenes un mes yera l'Asociación pa la Meyora del Valle de Turón la que sollertaba del estáu ruinosu de numberoses viviendes y solicitaba la intervención del conceyu pa evitar que pudiera xenerar una desgracia.En 18 inmuebles tuvo qu'actuar nos postreros seis años el Conceyu d'Ayer, que tamién punxo en marcha un plan contra les ruines al que cada añu destina unos 60.000 euros, anque l'alcalde, David Moreno, repostia que'l presupuestu ye ampliable si surdiera un espediente que pudiera xenerar peligru públicu. El mesmu manifiesta qu'esos espedientes tramitar pa poder pasar el costu del valtamientu a la propiedá del inmueble al traviés de l'axencia tributaria y que, poro, lo suyo ye que'l dineru retorne a les arques municipales. Sicasí, reconoz que non siempres ye posible alcontrar a los dueños pero que'l Conceyu tien qu'actuar igualmente col permisu xudicial cuidao que ye'l responsable últimu de la seguridá ciudadana cuando sollerten les quexes vecinales o emite informes la Policía Local.
CASTELLANO
Las consecuencias que para las
cuencas tiene el declive del sector minero e industrial y el envejecimiento de
la población es como el cuento de nunca acabar. Entre ellas está, como se ha
escrito en otras ocasiones, el desempleo y la pérdida de habitantes en estos
territorios, pero esta última deriva, a su vez, en otra consecuencia que supone
un rompedero de cabeza y en muchas ocasiones una carga económica para los
ayuntamientos, sobre todo, para los más industrializados del Nalón y del
Caudal: el tener que vigilar y actuar sobre viviendas que han quedado
abandonadas y cuyo estado ruinoso requiere la intervención de la administración
local para evitar que puedan suponer un riesgo para la ciudadanía. Por ello,
consistorios como el de Langreo, Mieres, San Martín del Rey Aurelio o Aller se
ven en la obligación cada año de habilitar partidas económicas para derribar
inmuebles actuando de forma subsidiaria cuando es imposible localizar a sus
propietarios, por tanto, no siempre es fácil para estos ayuntamientos recuperar
los más de 300.000 euros que cada año destinan a actuar sobre edificaciones en
estado de ruina.
Así,
las comarcas mineras están «pagando» en la actualidad el haber sido hace unas
décadas territorios generadores de empleo, no solo para las familias
autóctonas, sino también para todas aquellas familias que llegaban de otras
comunidades autónomas en busca de una oportunidad. Aquel crecimiento
poblacional conllevó un «boom» de construcciones en los municipios con pozos
mineros e industria, con lo que las zonas más urbanas crecieron y las laderas
de las montañas del entorno de los lugares de trabajo se llenaron de viviendas
unifamiliares. Pero la crisis de esos sectores y la fallida reindustrialización
han provocado que sean ahora los jóvenes de las cuencas los que se vayan,
arrastrando en ocasiones a sus progenitores, y dejando la pirámide poblacional
de las cuencas invertida. Eso, y que las personas mayores que se quedan no
siempre pueden permanecer en sus casas, conlleva a que miles de aquellas
viviendas que se levantaron en tiempos emergentes se hayan quedado abandonadas
y hoy en día estén en estado ruinoso. Es ahí cuando surge el problema para los
ayuntamientos, que se ven en la obligación de actuar.
El Consistorio de Langreo es uno de los que
más dinero destina para afrontar derribos de viviendas en mal estado que
suponen un riesgo. Según ha explicado el alcalde, Jesús Sánchez, todos los años
se habilita una partida cercana a los 150.000 euros para ello, ya que el mismo
admite que «la pérdida de población deriva en unos problemas urbanísticos
graves, en las zonas urbanas y, sobre todo, en los pueblos». Tal es así, que
este ayuntamiento estudia la creación de un departamento que dependería del
área de medioambiente para agilizar los expedientes que se abren cuando esas
viviendas generan problemas de seguridad. «Son expedientes largos y tediosos
cuando los herederos no se hacen cargo o, en muchos casos, no quieren o no son
conocedores de la herencia», comenta el regidor, que concreta que cada año se
derriba una treintena de edificios en el concejo y que no siempre se puede
pasar ese coste a la propiedad. Es por ello, que Jesús Sánchez plantea al
Principado que habría que buscar fórmulas para hacer frente a esta situación y
ver de qué modo se podría hacer un apunte en el registro catastral para que
cuando los propietarios aparezcan cubran el coste del derribo «y que no les
salga gratis la actuación».
En el caso de Mieres, el Ayuntamiento viene
destinando cada año alrededor de 100.000 euros para actuar en viviendas que ya
tienen un expediente de declaración de ruina. Según apuntan fuentes
municipales, en los últimos años, a raíz de la crisis de la construcción,
también se ha tenido que destinar dinero a la retirada de grúas instaladas en
parcelas en las que se iban a levantar nuevos edificios y que con la quiebra de
las empresas constructoras quedaron abandonadas suponiendo un riesgo con el
paso del tiempo un riesgo para la ciudadanía. No obstante, en el municipio
mierense son muchas las zonas que tienen un amplio número de casas abandonadas.
Hace apenas un mes era la Asociación para la Mejora del Valle de Turón la que
alertaba del estado ruinoso de numerosas viviendas y solicitaba la intervención
del ayuntamiento para evitar que pudiera generar una desgracia.
En 18 inmuebles ha tenido que actuar en los
últimos seis años el Ayuntamiento de Aller, que también ha puesto en marcha un
plan contra las ruinas al que cada año destina unos 60.000 euros, aunque el
alcalde, David Moreno, apostilla que el presupuesto es ampliable si surgiese un
expediente que pudiera generar peligro público. El mismo manifiesta que esos
expedientes se tramitan para poder pasar el coste del derribo a la propiedad
del inmueble a través de la agencia tributaria y que, por tanto, lo suyo es que
el dinero retorne a las arcas municipales. Sin embargo, reconoce que no siempre
es posible localizar a los dueños pero que el Ayuntamiento tiene que actuar
igualmente con el permiso judicial puesto que es el responsable último de la
seguridad ciudadana cuando alertan las quejas vecinales o emite informes la
Policía Local.